Sæt jeres hold til Special Olympics Idrætsfestival

Træningen er i fuld gang landet over, og selv om juleferien nærmer sig, er det nu, at trænere og idrætsudøvere skal sætte holdet til maj måneds Special Olympics idrætsfestival i Kolding. Den 15. januar åbner tilmeldingen nemlig til et af årets helt store højdepunkter.

Sæt jeres hold til Special Olympics Idrætsfestival

Både hos Parasport Danmark, i Kolding Kommune og i byens foreninger bliver der nemlig knoklet i kulisserne for at skabe et brag af en festival, hvor omkring 1000 idrætsudøvere med udviklingshandicap eller særlige behov forventes at deltage. Et kærkomment gensyn med en populær festival, der sidste gang blev afholdt i Helsingør i 2018, efter at festivalen i 2020 i Frederikshavn måtte udskydes til 2024 på grund af coronapandemien.

Så selv om december og juletiden er ved at være over os, er det nu, at træningen skal intensiveres, og spillerne og holdene sættes, inden der åbnes op for tilmeldingen den 15. januar 2022. Det sker online på festivalens hjemmeside

Hos Parasport Danmark mærker festivalchef Anette Svejstrup allerede stor interesse:
– Vi får allerede henvendelser fra klubber og bosteder, der spørger til tilmeldingen, og det er tydeligt at mærke, at deltagerne virkelig glæder sig til igen at kunne samles på tværs af idrætsgrene, foreninger og institutioner. Det gør vi også, og vi glæder os til at kunne løfte mere af sløret for det fulde program, som tegner rigtig godt, siger hun.

Sport, socialt samvær og vidensdeling
Special Olympics Idrætsfestival afvikles i dagene 20.-22. maj i Kolding med stævnecentrum i Sydbank Arena. De sportslige konkurrencer og kampen om medaljerne i de 13 idrætsgrene er naturligvis det centrale omdrejningspunkt, men deltagerne kan også se frem til festlige højdepunkter som åbnings- og afslutningsceremoni samt festaften. Derudover kan festivaldeltagerne blive testet i sundhedsprogrammet Healthy Athletes, der screener og rådgiver deltagerne om sund livsstil.

I 2022 er der som noget nyt også en sundhedskonference på programmet i forbindelse med idrætsfestivalen. Parasport Danmark og LEV sætter i fællesskab fokus på sundhed og trivsel blandt mennesker med udviklingshandicap, når der afvikles sundhedskonference den 20. maj i Sydbank Arena. Læs mere om sundhedskonferencen ved at klikke her.

Følg med i forberedelserne til Special Olympics Idrætsfestival i Kolding på Facebook-siden Special Olympics Danmark.