Ny dato på udskudt Special Olympics Idrætsfestival i Frederikshavn

Parasport Danmark og Frederikshavn Kommune har besluttet, at Danmarks største sportsbegivenhed for idrætsudøvere med udviklingshandicap skal afvikles den sidste weekend i maj næste år.

Ny dato på udskudt Special Olympics Idrætsfestival i Frederikshavn
Special Olympics-atleter kan glæde sig over, at der nu er fundet en ny dato for Special Olympics Idrætsfestival i Frederikshavn. Foto: Lars Møller

To uger efter at det stod klart, at Special Olympics Idrætsfestival måtte flyttes fra sin planlagte dato i maj 2020, er arrangørerne klar med en opmuntrende besked til de 1.100 deltagere fra Danmark og Nordeuropa. Sammen med deres klubber og institutioner kan de nu sætte kryds i kalenderen fredag den 28. maj 2021, hvor startskuddet lyder til tre dages sport med et smil.

- Vores beslutning om at udsætte idrætsfestivalen er blevet mødt med ærgrelse, men også stor forståelse fra både deltagere og frivillige. Derfor har det været en prioritet for os hurtigt at kunne melde en ny dato ud. Valget er faldet på den sidste weekend i maj, fordi det giver os samme gode vilkår for at udnytte idrætsfaciliteterne og foreningslivet i Frederikshavn til at skabe en uforglemmelig begivenhed for atleterne, siger festivalleder Anette Svejstrup fra Parasport Danmark.

Datoen bliver taget godt imod af Peter Larsen, der spiller håndbold i Frederikshavn-klubben FFI Special Olympics.

- Det er en rigtig god følelse at kende den nye dato. Jeg var selvfølgelig ærgerlig, da jeg fandt ud af, at festivalen skulle udsættes, men det er forståeligt. Ser jeg på den lyse side, så har mit hold jo nu et helt år mere til at træne sammen og blive endnu bedre, inden vi skal spille om medaljerne, siger han.

Ligesom de øvrige deltagere vil han skulle tilmelde sig festivalen på ny, når Parasport Danmark og Frederikshavn Kommune åbner for tilmeldingen igen i januar 2021. Det er dog langt fra alle forberedelserne, der skal gøres om, forsikrer Anette Svejstrup.

- Jeg synes, vi har drejebogen klar til at skabe den bedste Special Olympics Idrætsfestival til dato, og igennem det kommende år vil vi bygge videre på planerne. Det er vores klare ambition, at udsættelsen skal blive en fordel for deltagerne, siger hun.

Special Olympics Idrætsfestival i Frederikshavn bliver den ottende udgave af Parasport Danmarks breddeidrætsbegivenhed for mennesker med udviklingshandicap. Festivalen er afholdt hvert andet år siden 2006 og har særligt fokus på deltagernes sundhed og sociale samvær.